UG-7331/3/2008 Bircza, dnia 7 września 2008 r.
Decyzja
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1, art. 46a ust. 1 i 7 pkt 4 oraz art. 56 ust. 2, 3 i 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.), a także §3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Bircza i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
określam
środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na remont drogi gminnej nr 1 16006R Leszczawka – Kuźmina.
1) Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Odcinek objęty remontem znajduje się w administracji Gminy Bircza. Początek odcinka usytuowany jest w miejscowości Leszczawka , a koniec Kuźmina łącząc się z drogą krajową nr 28.
Stan projektowy remontowanego odcinka drogi:
Inwestor zamierza wykonać wzmocnienie i odnowę przedmiotowego odcinka drogi w technologii masy mineralno – asfaltowej.
Parametry techniczne do projektowania:
· Klasa techniczna drogi – VI
· Klasyfikacja funkcjonalna – droga gminna
· Prędkość projektowana – 30 km/h
· Przekrój poprzeczny – szlakowy – szerokość jezdni 3,5 m, poboczy 2x0,75
· Pobocze gruntowne na szer. 0,5 mb należy ściąć i utwardzić kruszywem łamanym
· Niweleta po istniejącej nawierzchni
· Obciążenie ruchem – ruch lekki KR1 – Hz = 40 cm
· Długość drogi – 4029 m
· Zjazd do posesji utwardzonym tłuczniem
· W miejscu, w którym występuje osuwisko należy zaprojektować odwodnienie korony drogi poprzez system drenaży, sączków i przepustów, oraz odtworzyć korpus drogi
· Zaprojektowano w oparciu o dostosowanie do Katalogu Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych z dnia 23. 02. 2001 r., oraz (Dz. U. Nr 43, poz. 430)
Projektant we własnym zakresie wykona niezbędne rozpoznanie geotechniczne przedmiotowego odcinka drogi w celu określenia konstrukcji nawierzchni i budowy podłoża gruntowego.
2) Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem koniczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane i eksploatowane z uwzględnieniem następujących warunków:
- w celu ograniczenia uciążliwości hałasowej prace budowlane prowadzić w porze dziennej ( między 6.00 – 22.00);
- powstające w trakcie budowy i eksploatacji odpady należy segregować i gromadzić w przeznaczonych do tego pojemnikach i sukcesywnie wywozić z placu budowy;
- prowadzić roboty ziemne w sposób, który nie spowoduje zniszczeń istniejącej szaty roślinnej, w tym drzewostanu. Wykopy nie powinny powodować obniżenia poziomu wód gruntowych w obrębie systemów korzeniowych;
- uporządkować plac budowy oraz wykonać prace rekultywacyjne tak, aby nie zmieniać niwelety terenu;
- z ewentualnymi powstałymi odpadami w fazie realizacji przedsięwzięcia należy właściwie postępować – zapewnić możliwość selektywnej zbiórki odpadów oraz ich stałe wywożenie przez uprawnione do tego firmy;
- podczas realizacji inwestycji warstwę gleby należy zebrać i odłożyć na oddzielną pryzmę, a następnie wykorzystać do uporządkowania terenu po zakończeniu prac inwestycyjnych. Ewentualnie nadmiar ziemi powinien być wykorzystany gospodarczo w miejscach położonych blisko terenu inwestycyjnego;
- w celu zachowania bezpieczeństwa osób postronnych w czasie prac należy teren inwestycji odpowiednio oznaczyć;
- materiały i sprzęt budowlany należy przechowywać w wyznaczonych miejscach, odpowiednio zabezpieczony przed zanieczyszczeniem środowiska gruntowo – wodnego;
- zabrania się podejmowania prac remontowych sprzętu, wymiany elementów maszyn i wymiany oleju powodujące powstanie odpadów niebezpiecznych oraz uzupełniania paliwa w pobliżu otwartych wód;
- wszystkie prace związane z robotami i odwodnieniami powinny być przeprowadzone w sposób ograniczający ich wpływ na zachowanie stosunków wodnych.
3) Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:
- nie wymagane w sprawie
4) Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
- nie wymagane w sprawie
5) Stwierdzenie konieczności utworzenia ograniczonego użytkowania:
Przedsięwzięcie inwestycyjne nie wymaga utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, w rozumieniu przepisów cyt. na wstępie Prawo Ochrony Środowiska.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 14.07.2008 r. Gmina Bircza wystąpiła o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: ” Remont drogi gminnej Nr 1 16006R Leszczawka – Kuźmina” . Ogłoszeniem z dnia 23.06.2008 r. podano do publicznej wiadomości o wszczęciu postępowania w tej sprawie, umieszczając je na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej www.bircza.pl Urzędu Gminy w Birczy.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) planowane przedsięwzięcie jest zaliczane do mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany.
Stosownie do wymogu art. 51 ust. 2 i 3 ustawy Prawo ochrony środowiska postanowieniem nr UG-7331/3/2008 z dnia 25 sierpnia 2008 r. Wójt Gminy Bircza stwierdził brak obowiązku sporządzenia raportu dla przedsięwzięcia objętego postanowieniem. Postanowienie wydano po zasięgnięciu opinii Starosty Przemyskiego – postanowienie znak ROś.V-7633-37/08 z dnia 29-08-2008 r. oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przemyślu – postanowienie znak: PSNZ.460 – 19/08 z dnia 28.08.2008 r.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 pkt 5 ustawy Prawo ochrony środowiska dane o postanowieniu zamieszczono na stronie internetowej – jak wyżej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Birczy.
Zgodnie z art. 48 ust. 2 pkt 1 i 1a i ust. 3 oraz w związku 57 ust. 1 i art. 378 ust. i pismem z dnia 17.07.08 r. znak UG – 7331/3/2008 Wójt Gminy Bircza wystąpił do Starosty Przemyskiego i Państwowego Inspektora Sanitarnego w Przemyślu o uzgodnienie, wymagane przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację w/w inwestycji.
Postanowieniem znak UG-7331/3/2008 z dnia 25 sierpnia 2008 r. odstąpił od ustalenia sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Zgodnie z art. 47 ustawy Prawo ochrony środowiska dokonano analizy oraz oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi. Ustalono warunki realizacji mające na celu zapobieganie i ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko. Analiz i ocen dokonano na podstawie informacji o planowanym przedsięwzięciu oraz opinii organów uzgadniających przed wydaniem decyzji.
POUCZENIE
Zgodnie z art. 46 ust. 4b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji /o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu za pośrednictwem Wójta Gminy Bircza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Załączniki:
-
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 56 ust. 3
Otrzymują:
-
Gmina Bircza, ul. Ojca Św. Jana Pawła II 2, 37-740 Bircza;
-
-
Urząd Gminy w Birczy – tablica ogłoszeń
-
a/a
Do wiadomości:
-
Starostwo Przemyskie, ul. Plac Dominikański 3, 37-700 Przemyśl
-
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Przemyślu, ul. B-pa Glazera 9
Opracował:
Janusz Chrobak, tel. (016) 672 60 91
ZAŁĄCZNIK NR 1
DO DECYZJI
znak. UG-7331/3/2008
z dnia 01 września 2008 r.
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia
CHARAKTERYSTYKA CAŁEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
-
Rodzaj, zakres i usytuowanie przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na remoncie drogi gminnej Nr 1-16019-R Leszczawka – Kuźmina. Długość drogi 4029 mb.
Droga ta stanowi skrót dla osób dojeżdżających z Leszczawki do pracy w Sanoku oraz dowozu dzieci do szkoły.
Droga ta na odcinku 2330 m od Leszczawki w kierunku Kuźminy posiada nawierzchnię asfaltową gr 3 cm z asfaltu piaskowo – żwirowego na podbudowie z tłuczniem o gr. 18-20 cm Od km 2+330,00 istnieje nawierzchnia tłuczniowa gr. 12 cm. Odcinek ten jest najbardziej uszkodzony.
Znacznych uszkodzeń ww drogi, dokonały samochody ciężarowe, które w okresie zimy przewoziły drzewa z wycinki lasów, skracając sobie drogę w kierunku Sanoka. Mimo ograniczenia ruchu przepis ten był dość często łamany. Istniejąca nawierzchnia nawet na ruch lekki K-R1 jest za słaba i musi być wzmocniona – konieczny jest remont drogi, obejmujący wzmocnienie podbudowy i wykonanie nowej warstwy ścieralnej asfaltowej.
Odcinek objęty remontem znajduje się w administracji Gminy Bircza. na terenie Gminy Bircza. Początek odcinka usytuowany jest w miejscowości Leszczawka z droga powiatową nr 2076, a koniec na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 28 w miejscowości Kuźmina.
Inwestor zamierza wykonać remont przy wykorzystaniu istniejącej nawierzchni jako podbudowy. Niweleta podłużna istniejącej drogi jest normatywna i nie zachodzi konieczność przebudowy łuków pionowych. Odwodnienie powierzchniowe do istniejących rowów przydrożnych. Poszerzenie na łukach dwustronne.
Przedmiotowa droga po remoncie będzie posiadała następujące parametry.
-
Klasyfikacja funkcjonalna – droga gminna
-
Klasa techniczna – VI
-
Prędkość projektowana – 30 km/h
-
Przekrój poprzeczny – szlakowy – szerokość jezdni 3,5 m, poboczy – 2x0,75
-
Obciążenie ruchem – ruch lekki KR1 – Hz = 40 cm
Długość drogi 4029 m
Zjazd do posesji utwardzonym tłuczniem.
Remontowana droga w żadnym wypadku nie oddziaływuje negatywnie na istniejący stan środowiska tj. nie zakłóca stosunków wodnych, uwzględnia uwarunkowania przyrodnicze, krajobrazowe i kulturowe.
-
Konstrukcja nawierzchni:.
- podłoże gruntowe G3
- na pozostały wyższe.
- obciążenie ruchem – ruch lekki – KR1 Hz – 40 cm
- spadki poprzeczne jezdni – 2% , pobocza 6%
- kolor nawierzchni - szary
- długość rzeczywista – 4029,00 mb
- szerokość jezdni – 3,5 cm
- szerokość w liniach rozgraniczających – 10 cm
- nawierzchnia – 14581 m2
- wykonanie ścianek czołowych przepustów Ø 60 – 20 szt.
- wykonanie ścianek czołowych przepustów Ø 100 – 6 szt.
- roboty ziemne – nasypy – 1423 m2
Opis stanu istniejącego remontowanego odcinka:
- Znacznych uszkodzeń ww drogi, dokonały samochody ciężarowe, które w okresie zimy przewoziły drzewa z wycinki lasów, skracając sobie drogę w kierunku Sanoka. Mimo ograniczenia ruchu przepis ten był dość często łamany. Istniejąca nawierzchnia nawet na ruch lekki K-R1 jest za słaba i musi być wzmocniona – konieczny jest remont drogi, obejmujący wzmocnienie podbudowy i wykonanie nowej warstwy ścieralnej asfaltowej.
-
Stan projektowy remontowanego odcinka drogi.
Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia planuje się uzyskać następujące parametry techniczne:
-
Klasyfikacja funkcjonalna – droga gminna
-
Klasa techniczna – VI
-
Prędkość projektowana – 30 km/h
-
Przekrój poprzeczny – szlakowy – szerokość jezdni 3,5 m, poboczy – 2x0,75
-
Obciążenie ruchem – ruch lekki KR1 – Hz = 40 cm
Zaprojektowano w oparciu o dostosowanie do pozostałe parametry techniczne i obliczeniowe konstrukcji nawierzchni przyjąć zgodnie z RMT i GM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne (Dz. U. Nr 43 poz. 430), oraz do Katalogu Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych z dnia 23.02.2001 r.
Projektant we własnym zakresie wykona niezbędne rozpoznanie geotechniczne przedmiotowego odcinka drogi w celu określenia istniejącej konstrukcji nawierzchni i budowy podłoża gruntowego.
Obliczenie konstrukcji nawierzchni i wzmocnienie należy na roboczo uzgodnić z Zarządem Dróg Powiatowych w Przemyślu.
-
Opis możliwych transgranicznych oddziaływań na środowisko.
Przedsięwzięcie inwestycyjne nie stanowi zagrożenia powstania transgranicznego oddziaływania na środowisko.
-
Obszary lub obiekty podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późniejszymi zmianami) znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie Przemysko – Dynowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy rozporządzenia Nr 65/05 Wojewody Podkarpackiego z dnia 28 czerwca 2005 r. w sprawie Przemysko – Dynowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego nr 94, poz. 1585, z późn. zm.), na obszarze którego w zakresie zabudowy i zagospodarowania terenu oraz realizacji inwestycji obowiązują zakazy zawarte w w/w rozporządzeniu oraz położenia planowanej inwestycji w Parku Krajobrazowym Pogórza Przemyskiego, w którym obowiązują zakazy ogłoszone w Rozporządzeniu Nr 73/05 Wojewody Podkarpackiego z dnia 31 października 2005 (Dz. U. Województwa Podkarpackiego Nr 137, poz. 2089); i Obszarze Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 (Dz. U. nr 229, poz. 2089), na terenie którego obowiązują przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. nr 92 poz. 880 z późn. zm.). Planowana inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na środowisko. Na obszarze objętym decyzją brak jest Planu Ochrony Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego.
Opracował:
Janusz Chrobak, tel. (016) 672 60 91
|