Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Bircza
  
21-11-2024, Czwartek, 15:59


Jesteś tutaj ::
Strona główna Drukuj treść Poleć znajomemu Pomoc

P O S T A N O W I E N I E
Bircza, dnia 16 lipca 2009 r.
UG – 7331/2DŚ/09
 
 
 
 
P O S T A N O W I E N I E
 
 
            Na podstawie art. 113 § 2 – ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego /jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zmianami/ i art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227) po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 14 lipca 2009 r.
 
 
postanawiam
 
wyjaśnić treść postanowienia Wójta Gminy Bircza z dnia 8 czerwca 2009 r., znak UG – 7331/2DŚ/09 w sprawie odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km 5 + 119 – 22 + 592” informując, że przy wydaniu wyżej wymienionego rozstrzygnięcia wzięto pod uwagę uwarunkowania szczegółowo określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227)
Po zasięgnięciu opinii właściwych organów tj. :
            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Przemyślu Postanowieniem znak: PSNZ.465-32/09 z dnia 28 kwietnia 2009 r. wyraził opinię , że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, bowiem planowana przebudowa ani późniejsza eksploatacja drogi nie spowoduje negatywnego wpływu na środowisko i ludzi.
            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, postanowieniem znak RDOŚ-18-WOOŚ-7048-1-139/09/gj z dnia 28 maja 2009 r. uznał przekazać Staroście Powiatu Przemyskiego wniosek z dnia 20 kwietnia 2009 r., znak UG – 7331/2DŚ/09 Wójta Gminy Bircza o wyrażenie opinii dotyczącej przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W uzasadnieniu podał, że przedmiotowa inwestycja nie będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać na gatunki, dla których zostały wyznaczone obszary Natura 2000. Tym samym w oparciu o art. 156 w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2 i art. 64 ust. 1 pkt 1 Ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał, że właściwym do wyrażenia opinii dotyczącej przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i w przypadku takiej potrzeby co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji jest Starosta Powiatu Przemyskiego. 
                Starosta Powiatu Przemyskiego Postanowieniem znak ROŚ.V.7633-30/09 z dnia 05.06.2009 r. wyraził opinię, że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, bowiem realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie oddziaływać w sposób znaczący na środowisko.
oraz w wyniku analizy zgromadzonych materiałów stwierdzono brak konieczności przeprowadzania procedury oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km 5 + 119 – 22 + 592”
            Ze zgromadzonych dokumentów wynika, że zakres inwestycji celu publicznego obejmuje przebudowę (remont) drogi powiatowej, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego, zmniejszy natężenie hałasu, ograniczy zapylenie i emisję spalin do atmosfery spowodowaną ruchem pojazdów. Inwestycja ma charakter lokalny i przyczyni się do poprawy warunków bytowych ludności.
            W wyniku szczegółowej analizy materiałów scharakteryzowano przedmiotową inwestycję, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227) w następujący sposób:
1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:
- przebudowa drogi powiatowej nr 2042 Wara – Stara Bircza w km od 5+119-22+952, zlokalizowana jest na terenie Gminy Bircza w miejscowości Stara Bircza, Lipa, Malawa, Jawornik Ruski. Początek odcinka usytuowany jest w miejscowości Huta Poręby na granicy z Powiatem Brzozowskim, a koniec skrzyżowania z drogą krajową nr 28 Zator – Medyka w miejscowości Stara Bircza. Inwestycja ma za zadanie poprawę dostępności komunikacyjnej przedsiębiorstw, mieszkańców Gminy oraz poprawę dostępności do miejsc atrakcyjnych turystycznie i umożliwienie szybkiego dojazdu z kierunku Rzeszowa do przejścia granicznego w Krościenku,
- droga powiatowa nr 2042 R obejmuje teren o powierzchni 34,44 ha. Nawierzchnia zajmuje teren o powierzchni 8,7 ha, pobocza 1,7 ha, natomiast pozostała powierzchnię zajmują rowy, skarpy i nasypy drogowe,
- pokrycie szatą roślinną – zieleń przydrożna nie kolidująca z przedmiotową drogą,
- przebudowa projektowanej drogi będzie na obszarze, na którym nie występują gatunki roślin podlegające szczególnej ochronie. Projektowana przebudowa drogi przebiega przez zbiorowiska roślinne w znacznym stopniu przekształcone przez człowieka,
- zakres przedsięwzięcia dotyczy już istniejącej drogi o nawierzchni utwardzonej, przewiduje się wykonać wzmocnienie i odnowę przedmiotowego odcinka drogi w technologii masy mineralno-asfaltowej,
- parametry techniczne jakie osiągnie droga po przeprowadzeniu przebudowy:
klasa techniczna drogi - Z
obciążenie na oś – 8 KN
kategoria ruchu – KR 2
szerokość przebudowanej jezdni – 5 mb, na łukach wg potrzeb poszerzenia do 6 mb
pobocze gruntowe na szer. 0,5 mb ścięte i utwardzone kruszywem łamanym
niweleta po istniejącej nawierzchni
Zakres prac będzie obejmował:
·         Odnowę istniejącej nawierzchni, wraz z wzmocnieniem i niezbędnym remontem oraz dostosowaniem przekroju poprzecznego na prostej i łukach do normatywnych wielkości na powierzchni 87365 m2. Występujące pęknięcia typu siatkowego, załamania w przekroju podłużnym i poprzecznym oraz znaczne ubytki nawierzchni świadczące o słabej nośności podłoża oraz zwietrzeniu nawierzchni zostaną zlikwidowane poprzez wykonanie nowej nawierzchni. Do tego celu zostanie zużyte 19 600 ton masy mineralno asfaltowej.
·         Ścięcie zawyżonych poboczy, lokalnie niweleta występujących zwężeń bądź zaniżeń poboczy,
·         Utwardzenie poboczy kruszywem łamanym na powierzchni 17473 m2 - do tego celu zużyte zostanie 1510 m3kruszywa łamanego
·         Renowację i odmulenie istniejących rowów przydrożnych, wyprofilowanie karp w ilości 27762,68 m3– zakres prac nie wpłynie na zmianę stosunków wodnych, woda jak dotychczas z jezdni poprzez utwardzone kruszywem pobocza będzie spływać do istniejących rowów przydrożnych,
·         W rejonie osuwiska przeprowadzi się renowację istniejących rowów przydrożnych, przywracając im funkcję odwadniającą korpus drogi, zakres został ujęty w pozycji renowacja i odmulanie istniejących rowów,
·         Zachowane zostaną istniejące przepusty pod jezdnią i zjazdami, wg potrzeb mogą być oczyszczone, odmulone bądź poddane remontowi,
·         Montaż barier energochłonnych w ilości 2500 mb.
    
Prace nie będą obejmowały remontu i przebudowy mostów, w związku z prowadzonymi pracami nie przewiduje się wycinki drzew.
Prace będą prowadzone na terenie działek stanowiących pas drogowy, w godzinach dziennych. Uwzględniając minimalne oddziaływanie projektowanej inwestycji na obszar specjalnej ochrony ptaków „Pogórze Przemyskie” (PLB 180001) oraz realizację inwestycji poza bezpośrednim zasięgiem obszaru „Ostoja Przemyska” (PLH 180012), nie projektuje się specjalnych urządzeń i zabezpieczeń ograniczających śmiertelność zwierząt na drogach.
Prostowana do przebudowy droga znajduje się na odcinku Stara Bircza w km 22+592 – Malawa km 18+904 w dolinie potoku Malawka, jednak nie ma bezpośredniego oddziaływania na migrację zwierząt w tym miejscu. Teren bytowania drobnych zwierząt znajduje się poza bezpośrednim oddziaływaniem projektowanej inwestycji. Minimalna migracja płazów w okresie rozrodu na tym obszarze nie wymaga zastosowania specjalnych zabezpieczeń. Projektowana inwestycja nie generuje też zagrożeń dla pozostałych gatunków ptaków i ssaków bytujących na tym terenie. Istniejące przejścia zwierzyny na terenie projektowanej inwestycji nie mają bezpośredniego wpływu na śmiertelność zwierząt biorąc pod uwagę natężenie ruchu na projektowanej drodze. Projektowana inwestycja nie powoduje zatem bezpośrednich zagrożeń oraz bariery ekologicznej dla zwierząt.
 
b) powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie:
- w ramach realizacji inwestycji planuje się dokonać tylko przebudowy drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza. Prace nie będą obejmowały remontu i przebudowy mostów ani nie będą powiązane z innymi przedsięwzięciami znajdującymi się na obszarze, na który będzie oddziaływać planowana inwestycja.
c) wykorzystanie surowców naturalnych
- przewiduje się zużycie paliwa do sprzętu używanego do wbudowywania masy mineralno – asfaltowej, ośrodków transportujących  masę mineralno – asfaltową oraz sprzętu używanego do odmulenia rowów w ilości 4,5 tyś. l. Natomiast nie przewiduje się zużycia paliwa na terenie prowadzonej inwestycji do produkcji masy mineralno – asfaltowej i innych materiałów, ponieważ będą one przygotowywane poza terenem inwestycji. Woda w niewielkich ilościach wykorzystywana będzie przy zagęszczaniu masy bitumicznej oraz do celów socjalnych, dowożona na miejsce budowy cysterną, w kanistrach itp. Sanitariaty typu TOI – TOI, nieczystości wywożone w pojemnikach do pobliskich oczyszczalni ścieków. Materiałami użytymi do realizacji inwestycji będą: masa mineralno – asfaltowa w ilości 19600 ton, kruszywo łamane w ilości 1510 m3 , beton w ilości 60 m3oraz bariery energochłonne w ilości 2500 mb. Wszystkie te materiały zostaną wytworzone poza placem budowy,
- na etapie budowy woda i energia elektryczna wykorzystywane będą głównie do celów bytowo – sanitarnych,
- paliwa płynne stanowić będą napęd maszyn i sprzętu budowlanego.
 
d) emisja i występowanie innych uciążliwości:
- w trakcie wykonywania robót emitowany będzie hałas, zanieczyszczenia powietrza ze spalin podchodzących od pracujących maszyn i wibracje. Emitowane w trakcie robót zanieczyszczenia, hałas i wibracje będą mieć charakter krótkotrwały, odwracalny i nie wpłyną na zdrowie ludzi oraz tereny przyległe, natomiast po zrealizowaniu inwestycji poprawią się warunki bytowe, sanitarne i zdrowotne społeczności lokalnej w wyniku zmniejszenia emisji spalin i hałasu, ponieważ poprzez poprawę nawierzchni jezdni ograniczone zostanie zapylenie powietrza i emisja spalin do atmosfery spowodowane ruchem pojazdów. Realizacja inwestycji wpłynie także pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Podczas realizacji inwestycji powstaną niewielkie ilości odpadów, lecz nie wyższe niż przy normalnym użytkowaniu drogi, ponieważ w czasie wykonywania prac ruch codzienny zostanie ograniczony.
Po zakończeniu inwestycji teren budowy zostanie uprzątnięty i przywrócony do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji z uwzględnieniem wykonanych prac. Ziemia uzyskana z urobku podczas renowacji rowów zostanie wykorzystana na placu budowy do uzupełnienia zaniżonych poboczy oraz odbudowy uszkodzonych skarp nasypów. Ewentualny nadmiar ziemi zostanie wykorzystany gospodarczo w miejscach położonych nieopodal terenu inwestycji.
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:
- przy analizie projektowanej przebudowy przedmiotowej drogi stwierdzono, że na etapie eksploatacji brak będzie jakiegokolwiek zagrożenia poważnej awarii przy uwzględnieniu użytych substancji oraz zastosowanych technologii. Minimalne ryzyko wystąpienia awarii istnieje w fazie realizacji inwestycji.
 
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:
- brak wyżej wymienionych obszarów.
b) obszary wybrzeży
- brak wyżej wymienionych obszarów.
c) obszary górskie i leśne:
- brak wyżej wymienionych obszarów.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:
- brak wyżej wymienionych obszarów.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych, objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.
- w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia znajduje się obszar podlegający ochronie na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 Nr 92, poz. 880 z późn. zm). Na części opisywanego terenu występuje obszar Natura 2000 PLB 180001. Ze względu na charakter inwestycji należy stwierdzić, że projektowana przebudowa drogi na terenie Gminy Bircza nie będzie negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska dla ochrony, których zostały wyznaczone w/w obszary Natura 2000. Obszar Natura 2000 pokrywa się z Parkiem Krajobrazowym Pogórza Przemyskiego. Na terenie objętym inwestycję nie występują rośliny podlegające szczególnej ochronie, a te które występują są typowymi gatunkami roślin tzw. ruderalnych.
 
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:
- brak wyżej wymienionych obszarów.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
- brak wyżej wymienionych obszarów w bliskim sąsiedztwie inwestycji.
h) gęstość zaludnienia:
- w obszarze przedmiotowej inwestycji znajduje się zabudowa rozproszona, inwestycja może stanowić niewielką uciążliwość dla mieszkańców miejscowości Stara Bircza, Malawa, Lipa, Jawornik Ruski w fazie realizacji, jednakże w fazie eksploatacji, po zakończeniu realizacji inwestycji zmniejszy się dodatkowa uciążliwość.
Większość domostw w w/w miejscowościach położona jest z dala od przedmiotowej drogi.
 
i) obszary przylegające do jezior:
- brak wyżej wymienionych obszarów.
j) obszary i uzdrowiska ochrony uzdrowiskowej:
- brak wyżej wymienionych obszarów.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:
- inwestycja może stanowić uciążliwość dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości w fazie realizacji, jednak w fazie eksploatacji, po zakończeniu realizacji inwestycji zmniejszy się dotychczasowa uciążliwość. W fazie realizacji przedsięwzięcie może oddziaływać na: ok. 50 mieszkańców miejscowości Stara Bircza, ok. 40 mieszkańców miejscowości Malawa, ok. 250 mieszkańców miejscowości Lipa.
 
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:
- brak oddziaływania transgranicznego.
 
c) wielkości i zależności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej:
 - bezpośrednie oddziaływania będą mieć charakter lokalny i ograniczą się do terenu i okresu prac związanych z przebudową nawierzchni jezdni.
d) prawdopodobieństwo oddziaływania
- głównymi oddziaływaniami związanymi z realizacją inwestycji będą uciążliwości związane z hałasem pochodzącym z maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie inwestycyjnym oraz emisją spalin z wyżej wymienionych maszyn i urządzeń.
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:
- główne oddziaływania związane z fazą realizacji inwestycji będą mieć charakter odwracalny oraz będą występować w krótkim okresie. 
 
 
uzasadnienie
 
 
            W dniu 14 lipca 2009 r. Zarząd Dróg Powiatowych w Przemyślu zwrócił się z wnioskiem o wyjaśnienie wątpliwości dotyczących treści uzasadnienia postanowienia Wójta Gminy Bircza z dnia 8 czerwca 2009 r., znak UG – 7331/2DŚ/09 w sprawie odstąpienia od obowiązku przeprowadzania procedury oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km 5+119-22+592”
            Zgodnie z art. 113 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) organ, który wydał decyzję, wyjaśnia w drodze postanowienia na żądanie strony wątpliwości co do treści decyzji.
            Wyjaśnienie wątpliwości co do treści decyzji konieczne jest wtedy, gdy jest ona niejednoznaczna lub dotknięta zawiłością utrudniającą ustalenie sensu rozstrzygnięcia sprawy. Wyjaśnienie wątpliwości co do treści decyzji to także wyjaśnienie niejednoznacznych i niejasnych wątpliwości co do treści uzasadnienia jest konieczne dla wyjaśnienia treści osnowy decyzji. Wyjaśnienie wątpliwości nie może prowadzić ani do nowej oceny stanu faktycznego lub prawnego, ani powodować zmiany merytorycznej rozstrzygnięcia. Nie może też pozostawać w sprzeczności z treścią decyzji.
            W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.
 
 
 
 
pouczenie
 
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
 
 
 
 
Otrzymują:
  1. Wójt Gminy Bircza,
  2. Wnioskodawca – Zarząd Dróg Powiatowych w Przemyślu;
  3. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy w Birczy;
  4. Strona internetowa Urzędu Gminy w Birczy;
  5. a/a.
 
Do wiadomości:
  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Przemyślu;
  2. Starosta Przemyski.

Autor: Janusz Chrobak
Data: 2009-07-16 00:00:00
Udostępnił: Paweł Rogal
Data: 2009-07-16 15:09:06

Rejestr zmian


Urząd Gminy Bircza
ul. Ojca Św. Jana Pawła II 2
37-740 Bircza
tel. (016) 672-60-91
fax. (016) 672-53-41
email: sekretariat@bircza.pl
© ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o., www.zetorzeszow.pl