Bircza, dnia 03 października 2011 r.
G.B.B.6730.54.2011
DECYZJA
o ustaleniu lokalizacji celu publicznego
Na podstawie art. 4 ust.2 pkt.1, art. 51 ust.1 pkt.2, art.52ust.1, art. 53 ust. 1,4 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym( Dz.U.z 2003r Nr80 poz. 717 z późn. zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U z 2000 r Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.08.2011 r Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Stanisława Kostki w Birczy, ul. Ojca Św. Jana Pawła II 12, 37-740 Bircza.
USTALAM
warunki lokalizacji inwestycji celu publicznego: przewidzianego do realizacji w miejscowości Bircza, Gmina Bircza, na działce nr ew. 525-obręb – Bircza, zjazd – działka nr ew. 465 obręb – Bircza, zgodnie z częścią graficzną decyzji.
dla: Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Stanisława Kostki w Birczy, ul. Ojca Św. Jana Pawła II 12, 37-740 Bircza.
1. Ustalenia dotyczące rodzaju zabudowy:
Budowa parkingu w m. Bircza na działce o nr ewid. 525. Budowa zjazdu publicznego z drogi publicznej nr ewid. 465 , na działkę o nr ewid. 525 – obręb 0001 Bircza w m. Bircza, Gmina Bircza.
2. Ustalenia dotyczące funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu:
Infrastruktura drogowa.
3. Ustalenia dotyczące warunków i wymagań kształtowania ładu przestrzennego.
3.1. Należy wykonać parking dla nie więcej niż 60,0miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym dla nie mniej niż 3 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych.
3.2. Parking należy wykonać o nawierzchni z płyt ażurowych, okrawężnikowany, z obrzeżem betonowym.
3.3. Parking należy oznakować .
3.4. Na terenie parkingu należy wydzielić miejsca dla zieleni niskiej ozdobnej, poprawiającej walory estetyczne.
3.5. Budowa zjazdu publicznego z drogi gminnej publicznej, winna być zgodna z przepisami odrębnymi.
3.6. Zjazd publiczny należy wykonać jako utwardzony, np. z kostki betonowej na podbudowie, przy zachowaniu spadków, zgodnie z przepisami odrębnymi.
3.7. Odwodnienie zjazdu, należy wykonać do kanalizacji deszczowej gminnej.
4. Ustalenia dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu.
4.1. W rozwiązaniach projektu budowlanego uwzględnić należy, przepisy dotyczące ochrony środowiska, szczególności wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 129 poz. 902 z 2006r.) Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie Przemysko – Dynowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu funkcjonującego na mocy rozporządzenia 65/05 Wojewody Podkarpackiego z dnia 28 czerwca 2005 r. w sprawie Przemysko- Dynowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego Nr 94, poz. 1585, z późn. zm.) w granicach którego obowiązują m.in. zakazy: - likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych, - wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lub przeciwosuwiskowym lub utrzymaniem, budową, odbudową naprawą lub remontem urządzeń wodnych.
4.2. Planowana inwestycja położona jest na obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Pogórze Przemyskie” (PLB180001) względem którego, zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133, z późn. zm.) „zabrania się podejmowania działań mogących w znaczący sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz stan siedlisk gatunków roślin i zwierząt, a także w znaczący sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000” zaś inwestycje realizowane winny być zgodne z zapisami art. 33 ust. 3 tejże ustawy. W przypadku konieczności przeprowadzenia wycinki drzew i/lub krzewów, wycinkę można przeprowadzić wyłącznie po uzyskaniu zgody właściwego organu- po przedłożeniu wniosku wraz ze szczegółową inwentaryzacją, w zakresie niezbędnym do realizacji planowanej inwestycji.
4. Ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej.
Na działkach objętych decyzją nie wprowadza się zakazów, nakazów czy ograniczeń
w zagospodarowaniu terenu, wynikających z potrzeby ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, określonych w ustawie z dnia 23.07.2003r o ochronie i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003r Nr 162 poz. 1568), bowiem zarówno teren objęty wnioskiem, jak też samo zamierzenie inwestycyjne nie podlega w/w przepisom szczególnym.
5. Ustalenia dotyczące obsługi w zakresie komunikacji i infrastruktury technicznej.
a) dostęp do drogi publicznej – bezpośredni do drogi gminnej, po wykonaniu zjazdu publicznego objętego decyzją, na warunkach administratora drogi oraz zgodnie z przepisami odrębnymi.
b) wyposażenie w infrastrukturę techniczną należy zapewnić poprzez:
· zaopatrzenie w energię elektryczną – nie dotyczy
· zaopatrzenie w wodę – nie dotyczy
· zaopatrzenie w gaz- nie dotyczy
· odprowadzenie ścieków sanitarnych – nie dotyczy
· odprowadzenie wód opadowych – wody opadowe pochodzące z terenu zjazdu, należy skierować do gminnej kanalizacji deszczowej , na warunkach właściciela sieci deszczowej.
· wyposażenie energię cieplną – nie dotyczy
· wyposażenie w środki łączności – nie dotyczy
c) gospodarka odpadami – nie dotyczy
6. Ustalenia dotyczące wymagań ochrony interesów osób trzecich.
Ochrona interesów osób trzecich winna być zapewniona poprzez ochronę przed:
a) pozbawieniem:
· dostępu do drogi publicznej
· możliwości korzystania z wody, kanalizacji, energii elektrycznej i cieplnej oraz ze środków łączności
· dostępu światła dziennego do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi
b) uciążliwościami powodowanymi przez hałas, wibracje, zakłócenia elektryczne i promieniowanie
c) zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby
8. Ustalenia dotyczące granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów odrębnych.
8.1. Na działkach objętych decyzją nie wprowadza się zakazów, nakazów czy ograniczeń
w zagospodarowaniu terenu, wynikających z przepisów odrębnych, w tym położenia działek w:
· terenach i obszarach górniczych
· obszarach zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych czy powstaniem obrywów skalnych
· obszarach narażonych na niebezpieczeństwo zalewania wodami powodziowymi
bowiem przedmiotowy teren leży poza w/w terenami i obszarami.
8.2. Działki objęte decyzją nie podlegają przepisom art. 7 ustawy z dnia 3.02.1995r o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U z 1995r Nr 16 poz. 78 z późn.zm), w zakresie zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, w trybie art. 7 ustawy. Lokalizacja inwestycji obejmuje grunty o użytku:
· Działka nr ew. 525– B-PsV- o pow. 0,4886ha.
· Działka nr ew. 465– dr
W liniach rozgraniczających teren realizacji inwestycji objęta została niezbędna część terenu w/w działek , w sposób umożliwiający wykonanie zamierzenia inwestycyjnego.
Na potrzeby wykonania miejsc postojowych oraz dróg i placów nawrotowych dla samochodów na parkingu, planowana jest część działki nr ew. 525, o powierzchni umożliwiającej budowę do 60,0miejsc postojowych.
Pochodzenie mineralne gruntu oraz klasa bonitacyjna jak też powierzchnia użytków ograniczona liniami rozgraniczającymi teren realizacji inwestycji, nie dają podstaw do zmiany przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze, o której mowa w przepisach art. 7 w/w ustawy.
Grunty o użytku dr oraz B-PsV -nie są objęte obowiązkiem dokonania zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze, w trybie procedury opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w przepisach ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Użytki objęte liniami rozgraniczającymi, nie wymagają uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze, w trybie opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w przepisach ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Teren objęty decyzją obejmuje tereny zurbanizowane, dla których nastąpiła zmiana przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze, w trybie planu przestrzennego ważnego do 31.12.2002r.
8.3. Zakres i lokalizacja została przeanalizowana pod kątem wymagań wynikających z ustawy
z dnia 3 października 2008r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr199 poz.1224), w szczególności w zakresie rozważenia czy przedsięwzięcie inwestycyjne może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i wymaga oceny oddziaływania na środowisko, czy też nie.
Z analizy dokonanej przez tutejszy organ wynika, że zamierzenie inwestycyjne nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko, w tym na obszary Natura 2000, zarówno istniejące jak też mające znaczenie dla Wspólnoty, a zatem nie wymaga przeprowadzenia postępowania w zakresie oceny oddziaływania na środowisko.
Tutejszy organ dokonał analizy wniosku Inwestora wynikającej z przepisów art. 96 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) i uznał, iż ze względu na zakres i lokalizację inwestycji, zamierzenie inwestycyjne nie będzie negatywnie oddziaływało na obszary Natura 2000 tj.: obszary specjalnej ochrony ptaków, obszary mające znaczenie dla Wspólnoty i proponowane obszary mające znaczenie dla Wspólnoty. Zatem nie wprowadza się dodatkowych zakazów, nakazów i ograniczeń, wynikających z przepisów odrębnych.
9. Linie rozgraniczające teren inwestycji określone zastały w części graficznej decyzji cyframi
od 1 do 8.
10. Część graficzna decyzji o warunkach zabudowy
została sporządzona na kopii mapy ewidencyjnej przyjętej od Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Przemyślu w skali 1:500
Nazewnictwo i oznaczenia zawarte w części graficznej decyzji obowiązują w zakresie ustalonym.
UZASADNIENIE
W dniu 23.08.2011r Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Stanisława Kostki w Birczy, ul. Ojca Św. Jana Pawła II 12, 37-740 Bircza, wystąpiła z wnioskiem do Wójta Gminy Bircza o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego pod nazwą: Budowa parkingu w m. Bircza na działce o nr ewid. 525. Budowa zjazdu publicznego z drogi publicznej nr ewid. 465, na działkę o nr ewid. 525 – obręb 0001 Bircza w m. Bircza, Gmina Bircza.
Zgodnie z art. 2 pkt.5 cyt. wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, pod pojęciem inwestycji celu publicznego należy rozumieć działania o znaczeniu lokalnym (gminnym ) i ponadlokalnym (powiatowym , wojewódzkim i krajowym ), stanowiące realizację celów , o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami.
Celami publicznymi w rozumieniu powołanego przepisu, jest między innymi budowa infrastruktury drogowej .Oznacza to, że stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 , dla przedmiotowego zadania inwestycyjnego, winna być wydana decyzja ustalająca warunki lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków lokalizacji inwestycji celu publicznego ( art. 59 ust. 1 w związku z art. 64 ustawy)
Przepis art. 59 ust. 1 ustawy stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu , która nie wymaga pozwolenia na budowę , z wyjątkiem tymczasowej , jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu , trwającej do roku ( art. 59 ust. 2 ustawy ).
Wójt Gminy Bircza przeprowadził postępowanie administracyjne w trybie przepisów ustawy z dnia 27.03.2003r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U z 2003r Nr 80 poz. 717 z późn.zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960r Kodeks postępowania administracyjnego (j.t Dz.U z 2000r Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.).
Organ I instancji zapewnił czynny udział wszystkim stronom postępowania ,a przed wydaniem niniejszej decyzji, umożliwił wypowiedzenia się co o zebranych dowodów, materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Na tym etapie żadna ze stron nie wniosła pisemnych negatywnych uwag dotyczących planowanego zamierzenie inwestycyjnego, o czym świadczą akta sprawy.
W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Bircza ustalił warunki lokalizacji inwestycji celu publicznego, zgodnie z wnioskiem, po dokonaniu analizy:
1) warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych
2) stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji – zgodnie
z zapisem art. 53 ust. 3 pkt.1i2 ustawy.
Stosownie do zapisu art. 60 ust. 4 ustawy, projekt niniejszej decyzji został opracowany przez osobę będącą członkiem samorządu zawodowego inż. Małgorzatę Puchyr będącą Członkiem Okręgowej Izby Urbanistów w Katowicach Nr KT-304.
Projekt decyzji został uzgodniony z właściwymi organami, stosownie do przepisów ustawy:
1) Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska – Postanowieniem znak:WST-PRZ.612.813.2011.MM-2 z dnia 22.09.2011. (organem właściwym, w zakresie terenów objętych ochroną wynikającą z ustawy o ochronie przyrody).
Ze względu na zakres inwestycji oraz jej lokalizację, projekt decyzji nie wymaga uzgodnienia
z pozostałymi organami , o których mowa w art. 53 ustawy.
Po dokonaniu analizy wniosku pod kątem jego zgodności z przepisami odrębnymi, mając na względzie zapis art. 56 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Wójt Gminy Bircza nie znajduje podstaw do wydania decyzji odmownej dla wnioskowanego zamierzenia inwestycyjnego.
Oznacza to, że Wójt Gminy Bircza działając w trybie przepisów ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym oraz kodeksu postępowania administracyjnego, ustalił warunki lokalizacji inwestycji, zgodnie z wnioskiem.
Spełniając wymogi art. 54 cyt. na wstępie ustawy, niniejsza decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego określa:
1) rodzaj inwestycji
2) warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające
z przepisów odrębnych, a szczególności:
· warunki obsługi w zakresie infrastruktury technicznej
· wymagania dotyczące interesów osób trzecich
3) linie rozgraniczające teren inwestycji wyznaczone na mapie w stosownej skali.
Stosownie do art. 55 ustawy, decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego wiąże organ wydający decyzję o pozwoleniu na budowę.
Zakres i lokalizacja inwestycji została przeanalizowana pod kątem wymagań wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.
Tutejszy organ uznał, iż przedmiotowa inwestycja nie należy do wymagających przeprowadzenia postępowania administracyjnego w zakresie oceny oddziaływania na środowisko oraz nie należy do wymagających obligatoryjnie sporządzenia Raportu o oddziaływaniu na środowisko lub dla której może być wymagany Raport, w rozumieniu przepisów odrębnych.
Stosownie do art. 55 ustawy, decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego wiąże organ wydający decyzję o pozwoleniu na budowę.
Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny i prawny, orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Przemyśl ul. Borelowskiego 1 , za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
1) Odwołanie od decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
2) Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
3) Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
4) Wniosek o pozwolenie na budowę należy złożyć w Starostwie Powiatowym w Przemyślu wraz
z dowodem stwierdzającym prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz projektem budowlanym z niezbędnymi uzgodnieniami i opiniami, a w razie potrzeby właściwego organu na wycinkę drzew kolidujących z planowaną inwestycją, w formie decyzji administracyjnej.
5) Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych, w związku z otrzymaną decyzją.
6) Wygaśnięcie decyzji następuje:
· jeżeli inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę
· z dniem wejścia w życie nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany, gdy decyzja ta jest sprzeczna z ustaleniami tego planu.
Wygaśnięcie decyzji stwierdza w formie decyzji organ, który ją wydał.
Otrzymują:
- Parafia Rzymskokatolicka p.w. Św. Stanisława Kostki w Birczy, ul. Ojca Św. Jana Pawła II 12, 37-740 Bircza,
- Gmina Bircza ul. Ojca Św. Jana Pawła II 2
- Szkoła Podstawowa w Birczy ul. Parkowa 1, 37-740 Bircza.
- Lucyna Szmurło zam Bircza ul. Szkolna 7
- a/a
|