Załącznik do Uchwały
Nr
II/6/2002 Rady Gminy Bircza
z
dnia 11 grudnia 2002
Regulamin
dostarczania wody
I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY BIRCZA
Rozdział
I
Postanowienia
ogólne
&
1
Regulamin
niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę realizowanego przez
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o.o. w
Birczy zwanego dalej Przedsiębiorstwem .
Przez zbiorowe
zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Przedsiębiorstwa
polegająca na ujmowaniu , uzdatnianiu i dostarczaniu wody
Przez zbiorowe
odprowadzanie ścieków rozumie się działalność
Przedsiębiorstwa polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków
.
Ilekroć w regulaminie
niniejszym używa się określenia „ustawa” należy przez to rozumieć
ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747 )
&
2
Odbiorcą
usług w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy , kto korzysta z
usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia
w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie
zawartej umowy , zwany dalej Odbiorcą
&
3
Przedsiębiorstwo
wykonuje swoją działalność w oparciu o uchwałę Nr III/9/2001
Rady Gminy w Birczy z dnia 27 kwietnia 2001 w sprawie utworzenia
jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy
Bircza oraz wpisu do rejestru handlowego KRS 0000062417.
Rozdział
II
Minimalny poziom
świadczonych usług oraz obowiązki Przedsiębiorstwa
&
4
Przedsiębiorstwo
ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń
wodociągowo-kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej
ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostawy wody i
odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny a
także jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków .
Minimalną
i maksymalną ilość dostarczanej wody strony winny określić w umowie
.
Wymagane
ciśnienie wody określają przepisy w sprawie warunków
technicznych , jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie .
Woda
do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom
określonym prze Ministra Zdrowia .
& 5
Przedsiębiorstwo
obowiązane jest do zapewnienia prawidłowej eksploatacji posiadanej
sieci wodociągowej i kanalizacyjnej .
Przedsiębiorstwo
jest obowiązane do regularnego informowania Wójta Gminy o
jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi .
& 6
W razie
przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo
powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorcę
o jego lokalizacji .
& 7
O
planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz
przewidywanym obniżeniu jej jakości Przedsiębiorstwo powinno
poinformować Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty co
najmniej na dwa dni przed planowanym terminem .
& 8
Przedsiębiorstwo
zobowiązane jest do zainstalowania i utrzymania u odbiorcy
wodomierza głównego za wyjątkiem wodomierzy do czasowego
wykorzystania oraz wodomierzy sprzężonych dla celów ppoż.
Zawór
za wodomierzem głównym jest miejscem wydania rzeczy w
rozumieniu Kodeksu Cywilnego , jak również miejscem rozdziału
sieci i instalacji wewnętrznej .
Rozdział
III
Szczegółowe
warunki oraz tryb zawierania umów
&
9
Dostarczanie
wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy
o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków zawartej
między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą .
&
10
Zawarcie
umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków
następuje na pisemny wniosek osoby , której nieruchomość
została przyłączona do sieci .
Umowa może być zawarta z
osobą , która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu
budowlanego , do którego ma być dostarczana woda lub , z
której mają być odprowadzane ścieki , w uzasadnionych
przypadkach z osobą , która korzysta z nieruchomości o
nieuregulowanym stanie prawnym .
Jeżeli nieruchomość
zabudowana jest budynkami wielolokalowymi , umowa zawierana jest z
właścicielem budynku lub zarządcą nieruchomości wspólnej.
Na wniosek właściciela
lub zarządcy budynku wielolokalowego , o którym mowa w ust. 3
Przedsiębiorstwo zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami ,
jeżeli są spełnione następujące warunki :
A/ wszystkie lokale
wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi
warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem
,
B/ możliwy jest odczyt
wodomierzy ,
C/
wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań
między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w
poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania co winien
udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów ,
D/
uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania
wody do lokalu bez zakłócenia dostaw w pozostałych lokalach .
Przedsiębiorstwo
może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali
osobami , o których mowa w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy , również
w przypadku , gdy nie są spełnione warunki , o których mowa w
ust. 4 .
&
11
Umowa
może być zawarta na czas nieokreślony lub określony .
Umowa
winna określać możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych
przepisami kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy .
Umowa
winna dopuszczać jej rozwiązanie przez Odbiorcę za wypowiedzeniem
lub na zgodny wniosek stron .
Rozwiązanie
lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez Przedsiębiorstwo
środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z
usług .
&
12
Umowa ,
o której mowa w & 5 ust. 1 , zawiera w szczególności
postanowienia dotyczące :
ilości
i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz
warunków ich świadczenia ,
sposobu
i terminów wzajemnych rozliczeń ,
praw
i obowiązków stron umowy ,
procedur
i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych ,
ustaleń
zawartych w zezwoleniu , o których mowa w art. 18 ustawy ,
okresu
obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie
warunków umowy , w tym warunków wypowiedzenia .
&
13
W
umowach Przedsiębiorstwo uwzględnia postanowienia wynikające z
rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej wydanego na podstawie art. 11 ustawy .
Rozdział
IV
Sposób
rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
& 14
Rozliczenia
za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z odbiorcami usług na podstawie
określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej
wody i odprowadzanych ścieków .
& 15
Ilość
dostarczonej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza
głównego.
W
przypadku zawarcia umów z użytkownikiem lokali w budynkach
wielolokalowych ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie
zainstalowanych tam wodomierzy , z uwzględnieniem różnicy
wynikającej pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym a sumą
odczytów z wodomierzy w lokalach .
& 16
W
przypadku braku wodomierza ilość wody określa się na podstawie
przeciętnych norm zużycia wody ustalone na podstawie Rozporządzenia o
którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy .
& 17
W
przypadku awarii wodomierza stosuje się przeciętne normy zużycia ,
względnie średnie zużycie w ostatnich 3 miesięcy przed awarią – umowa
może precyzować inny okres średniego zużycia .
& 18
Ilość
odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań
urządzeń pomiarowych .
W
razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków
ustala się jako równą ilości dostarczonej wody przez
Przedsiębiorstwo z uwzględnieniem poboru wody z innych źródeł
.
& 19
Strony
określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania
terminu zapłaty jak również sposób uiszczania opłat .
Wniesienie
przez Odbiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania
należności .
& 20
W
rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków ilość bezpowrotnie
zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach , gdy wielkość
jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego
wodomierza zainstalowanego na koszt dostarczającego ścieki .
& 21
Przy
rozliczeniach z odbiorcami , Przedsiębiorstwo obowiązane jest
stosować taryfę zatwierdzoną uchwałą Rady Gminy bądź wprowadzoną w
trybie art. 24 ust. 8 ustawy .
& 22
Taryfa
wymaga ogłoszenia w miejscowej prasie , co najmniej na 7 dni przed
wejściem jej w życie .
& 23
Taryfa
obowiązuje przez 1 rok .
Zmiana
taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie
ścieków .
& 24
Za wodę
:
A/
pobraną z publicznych studni i zdrojów ,
B/
zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe ,
C/
zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów
zielonych .
Przedsiębiorstwo
obciążą Gminę na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.
Rozdział
V
Warunki
przyłączenia do sieci
&
25
Przyłączenie
nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej odbywa się na
wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie .
Przedsiębiorstwo
po otrzymaniu wniosku wydaje warunki techniczne na przyłączenie
nieruchomości w terminie do 30 dni od otrzymania wniosku .
Warunkiem
przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest
wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z
Przedsiębiorstwem w terminie 30 dni od otrzymania dokumentacji .
Przed
podpisaniem umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków
Przedsiębiorstwo dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem
spełnienia warunków technicznych .
Przedsiębiorstwo
rozpoczyna dostawę wody lub odprowadzanie ścieków nie później
niż w ciągu 7 dni od dnia podpisania umowy lub w terminie
uzgodnionym z Odbiorcą .
& 26
Realizację
budowy przyłącza oraz studni wodomierzowej lub pomieszczeń
przewidzianych do lokalizacji wodomierza głównego zapewnia na
własny koszt osoba ubiegająca się o przyłącze nieruchomości do sieci
wodociągowej lub kanalizacyjnej .
& 27
Jeżeli
umowa o dostarczenie wody lub odprowadzanie ścieków nie
stanowi inaczej odbiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego
działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub
kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie .
Wodomierze
poza wodomierzem głównym są częścią instalacji wewnętrznej i
ich montaż , utrzymanie oraz legalizacja obciążą eksploatatora
instalacji .
Rozdział
VI
Obsługa
i prawa odbiorcy usług
&
28
Przedsiębiorstwo
winno zapewnić odbiorcom należyty poziom usługi a szczególnie
winno wyodrębnić stanowisko pracy do spraw obsługi klienta .
& 29
Przedsiębiorstwo
zobowiązane jest do udzielania na życzenie klienta lub z własnej
inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usługi a przede
wszystkim informacji taryfowych .
& 30
Przedsiębiorstwo
winno reagować możliwie niezwłocznie na zgłoszone reklamacje nie
dłużej jednak niż w ciągu 7 dni .
& 31
W
przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo lub organ Inspekcji
Sanitarnej obniżenia jakości dostarczanej wody Odbiorcy przysługuje
upust na zasadach określonych w umowie .
& 32
O
przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w
wodę lub odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo winno
uprzedzić odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty .
Rozdział
VII
Prawa
Przedsiębiorstwa
& 33
Przedsiębiorstwo
ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeżeli przyłącze
zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa bądź zostało
wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi .
& 34
Przedsiębiorstwo
ma prawo odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub
odprowadzanie ścieków , gdy wnioskodawca nie spełni warunków
określonych w art. 6 ustawy .
& 35
Przedsiębiorstwo
może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w
przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy .
& 36
Przedsiębiorstwo
może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę wody lub
odprowadzanie ścieków , jeżeli nie zostały usunięte przeszkody
będące przyczyną zaniechania świadczenia usług .
& 37
Uprawnieni
przedstawiciele Przedsiębiorstwa mają prawo wstępu na teren
nieruchomości lub do pomieszczeń każdego , kto korzysta z usług , w
celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego , wodomierza
głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalach i dokonania
odczytu ich wskazań , dokonania badań i pomiarów ,
przeprowadzenia przeglądu i napraw urządzeń posiadanych przez
Przedsiębiorstwo a także sprawdzenia ilości i jakości ścieków
wprowadzanych do sieci .
Rozdział
VIII
Obowiązki
odbiorców usług
&
38
Zamierzający
korzystać z usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków
winien wystąpić z wnioskiem o zawarcie umowy do Przedsiębiorstwa .
& 39
Odbiorca
winien zapewnić niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń
pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniem
mechanicznym lub skutkami niskich temperatur a także prawidłowe
utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia , w którym są
zamontowane oraz przed dostępem osób nieuprawnionych .
& 40
Odbiorca
usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia
Przedsiębiorstwa o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza w
tym o zerwaniu plomby .
& 41
Odbiorca
zobowiązany jest do powiadomienia Przedsiębiorstwa o zmianach
własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu .
& 42
Odbiorca
winien powiadomić Przedsiębiorstwo o wszelkich zmianach technicznych
w instalacji wewnętrznej , które mogą mieć wpływ na działanie
sieci .
& 43
Dostarczający
ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia
Przedsiębiorstwa o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków
odbiegających od warunków umowy .
& 44
Odbiorca
jest zobowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę
wody i odprowadzanie ścieków .
& 45
Odbiorca
powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać ją zgodnie z
przeznaczeniem .
& 46
Odbiorcy
usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodą i
odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami
ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez
Przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający działalności Przedsiębiorstwa
, a w szczególności do :
używania
instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość
wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci
wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej
, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania
,
użytkowania
instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń
funkcjonowania sieci kanalizacyjnej ,
powiadomienia
Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody , w celu prawidłowego
ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków ,
wykorzystywania
wody z sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza
kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach
przyłączenia do sieci .
Rozdział
IX
Techniczne
warunki określające możliwości dostępu do usług
wodociągowo
– kanalizacyjnych
&
47
Potencjalni
odbiorcy usług wodociągowo – kanalizacyjnych mogą uzyskać informacje
dotyczące dostępności tych usług :
w
Przedsiębiorstwie udostępniającym nieodpłatnie wgląd :
a/
w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji
b/
w plany inwestycyjne
c/
w regulamin świadczenia usług
w
Urzędzie Gmina Bircza , który udostępnia nieodpłatnie wgląd :
a/
w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy
b/
w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
c/
w warunki udzielonego zezwolenia na prowadzenie zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków .
Rozdział
X
Sposób
postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i
odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do
sieci kanalizacyjnej ścieków
& 48
Przedsiębiorstwo
zobowiązane jest do udzielania , na żądanie odbiorców usług ,
informacji dotyczących występujących zakłóceń w zaopatrzeniu
w wodę i odprowadzanie ścieków oraz awarii urządzeń
wodociągowych i kanalizacyjnych .
Wstrzymanie
zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków może nastąpić bez
uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach , gdy
występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia , zdrowia i
środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług , w szczególności
gdy z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia
w wodę lub odprowadzania ścieków .
& 49
W
przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo lub organ Inspekcji
Sanitarnej obniżenia jakości dostarczanej wody Odbiorcy przysługuje
upust na zasadach określonych w umowie .
& 50
Dostarczający
ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia
Przedsiębiorstwa o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków
odbiegającej od warunków umowy .
& 51
O
przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w
wodę lub odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo winno
uprzedzić odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty .
Rozdział
XI
Standardy
obsługi odbiorców , sposoby załatwiania reklamacji
& 52
Przedsiębiorstwo
winno zapewnić odbiorcom należyty poziom usługi a szczególnie
winno wyodrębnić stanowisko pracy do spraw obsługi klienta .
& 53
Przedsiębiorstwo
zobowiązane jest do udzielania na życzenie klienta lub z własnej
inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usługi , a przede
wszystkim informacji o taryfach .
& 54
Odbiorca
usług ma prawo zgłoszenia reklamacji dotyczących ilości i jakości
świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi .
Przedsiębiorstwo
winno reagować możliwie niezwłocznie na zgłoszone reklamacje nie
dłużej jednak niż w ciągu 30 dni .
Rozdział
XII
Kary
pieniężne
&
55
Kto
bez uprzedniego zawarcia umowy pobiera wodę z urządzeń wodociągowych
podlega karze grzywny do 5000 zł .
Kto
zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na urządzeniach pomiarowych
lub zaworze odcinającym podlega karze grzywny do 5000 zł
Kto
nie dopuszcza przedstawiciela Przedsiębiorstwa do wykonania
czynności określonych w & 37 niniejszego regulaminu podlega
karze grzywny do 5000 zł
Kto
bez uprzedniego zawarcia umowy wprowadza ścieki do urządzeń
kanalizacyjnych podlega karze grzywny do 10 000 zł
Rozdział
XIII
Postanowienia
końcowe
& 56
Regulamin
niniejszy został zatwierdzony uchwałą Nr II/6/2002 Rady Gminy w
Birczy z dnia 11 grudnia 2002r. i obowiązuje po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Podkarpackiego .
& 57
W
sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy
prawa , a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o
zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków
( Dz. U. Nr 72 poz. 747 ) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na
podstawie ustawy .
& 58
Przedsiębiorstwo
zobowiązuje się do bezpłatnego dostarczenia niniejszego regulaminu
odbiorcom jego usługi .
|