Rozdział I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Bircza, zwany dalej Regulaminem, określa:
1) zakres działania i zadania Urzędu Gminy Bircza, zwanego dalej Urzędem,
2) organizację Urzędu,
3) zasady funkcjonowania Urzędu,
-
zakres działania kierownictwa Urzędu i poszczególnych referatów i stanowisk pracy w Urzędzie.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Bircza,
2) Radzie - należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Gminy Bircza ,
-
Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku, Kierowniku Urzędu Stanu Cywilnego, Kierowniku Referatu Techniczno - Inwestycyjnego - należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Bircza, Zastępcę Wójta Gminy Bircza, Sekretarza Gminy Bircza, Skarbnika Gminy Bircza, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Birczy, Kierownika Referatu Techniczno – Inwestycyjnego Urzędu Gminy w Birczy.
§ 3
1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy Bircza.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Bircza.
§4
1. Urząd jest czynny w dniach roboczych w godzinach od 7.30 do 15.30.
2. Urząd Stanu Cywilnego udziela ślubów także w niedziele, święta i dni powszednie wolne od pracy, po uzgodnieniu terminu tej uroczystości z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego z tygodniowym wyprzedzeniem.
Rozdział II.
ZAKRES DZIAŁANIA i ZADANIA URZĘDU
§ 5
1. Urząd jest jednostką organizacyjną powołaną do wykonywania zadań publicznych o znaczeniu lokalnym, należących do kompetencji Wójta.
2. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych,
2) zadań zleconych,
3) zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (zadań powierzonych),
4) zadań publicznych powierzonych gminie w drodze porozumienia międzygminnego,
5) zadań publicznych powierzonych gminie w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem, które nie zostały powierzone gminnym jednostkom organizacyjnym, związkom komunalnym lub przekazane innym podmiotom na podstawie umów.
§ 6
1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,
2) wykonywanie - na podstawie udzielonych upoważnień - czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy,
3) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
4) przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy, oraz innych aktów organów Gminy,
5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów Gminy,
6) zapewnienie warunków organizacyjnych do: odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz pracy innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy,
7) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) przekazywanie akt do archiwów,
9) realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
Rozdział III.
ORGANIZACJA URZĘDU
§7
W strukturze Urzędu tworzy się referaty oraz samodzielne stanowiska pracy.
-
W skład Urzędu wchodzą referaty i samodzielne stanowiska pracy:
- Referat Księgowo - Podatkowy (KSP);
- Referat Techniczno – Inwestycyjny (TI);
- Urząd Stanu Cywilnego, stanowisko d/s wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholi,
- samodzielne stanowisko d/s ewidencji ludności, powszechnego poboru, nadzór nad cmentarzami gminnymi, prowadzenie kancelarii tajnej (EL)
- samodzielne stanowisko d/s obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ochotniczych straży pożarnych i ochrony informacji niejawnych (OC-ZK),
- rzemieślnik specjalista - kierowca samochodu ratowniczego,
- samodzielne stanowisko d/s obsługi Rady Gminy, współpracy z jednostkami pomocniczymi gminy, rolnictwa i ochrony zdrowia (RG – R),
- samodzielne stanowisko Radcy Prawnego (RP)
- samodzielne stanowisko d/s obsługi kancelaryjnej; (SK)
- samodzielne stanowisko d/s kadr, ewidencji działalności gospodarczej, nadzór nad praktykantami, osobami skierowanymi do odpracowania wyroków sądowych i stażystami (KDG),
- samodzielne stanowisko d/s gospodarki komunalnej, lokalowej i ochrony środowiska, prowadzenie archiwum,
- samodzielne stanowisko d/s oświaty, inwestycji i remontów w obiektach oświatowych, kulturalnych i OSP, (OS)
- kierowca autobusu szkolnego,
- samodzielne stanowisko d/s leśnictwa i ochrony przyrody (L-OP),
- samodzielne stanowisko d/s świadczeń rodzinnych – stanowisko dwuetatowe
- samodzielne stanowisko d/s informatyki, analiz ekonomicznych i informacji publicznej (IPG),
- rzemieślnik specjalista - pracownik gospodarczy,
- stanowisko gońca gminnego,
- stanowisko sprzątaczki,
§8
-
Na czele referatów stoją kierownicy.
- Referatem Księgowo – Podatkowym kieruje Skarbnik Gminy,
- Referatem Techniczno – Inwestycyjnym kieruje Kierownik Referatu,
- Urzędem Stanu Cywilnego kieruje Kierownik USC .
-
Referaty dzielą się na stanowiska pracy.
1) Referat Księgowo - Podatkowy składa się ze stanowisk pracy:
- stanowiska d/s księgowości budżetowej, stanowisko dwuetatowe;
- stanowisko d/s rachuby płac;
- stanowisko d/s księgowości materiałowej;
- stanowiska d/s wymiaru podatków i opłat;
- stanowiska d/s księgowości podatkowej, stanowisko dwuetatowe;
- stanowisko d/s obsługi kasy;
2) Referat Techniczno – Inwestycyjny składa się ze stanowisk pracy:
- stanowisko d/s inwestycji i remontów, planowania przestrzennego i rozwoju lokalnego – Kierownik Referatu;
- stanowisko d/s gospodarki gruntami i zamówień publicznych;
- stanowisko d/s dróg, mostów, komunikacji i wód płynących;
- stanowisko d/s funduszy pomocowych, rozwoju i promocji gminy;
3. Szczegółowy podział zadań na poszczególnych stanowiskach pracy określają indywidualne zakresy czynności sporządzane przez stanowisko d/s kadr i Sekretarza Gminy.
§ 9
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział IV.
ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU
§ 10
Urząd działa według następujących zasad:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) planowania pracy,
6) kontroli wewnętrznej,
-
podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu, a poszczególne referaty i stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania,
§ 11
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 12
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Urzędu i swoich obowiązków są obowiązani służyć Gminie i Państwu.
§ 13
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 14
1. Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
2. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
3. Kierownicy poszczególnych Referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Referatów i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
4. Kierownicy poszczególnych Referatów Urzędu są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.
5. Pracownicy pracujący na samodzielnych stanowiskach działają w sposób zapewniający optymalną realizację nałożonych na nich zadań. Odpowiadają przed swoimi przełożonymi zgodnie ze strukturą organizacyjną.
§ 15
1. Urząd działa zgodnie z rocznym planem pracy.
2. Szczegółowe zasady planowania pracy w Urzędzie określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 16
1. W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie odpowiedniej jakości i prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne Referaty i poszczególnych pracowników Urzędu pracujących na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
§ 17
1. Referaty i samodzielne stanowiska realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Referaty i samodzielne stanowiska pracy są zobowiązane do: współdziałania, w zakresie wymiany informacji, obiegu dokumentów, wzajemnych konsultacji i udziału w pracach wymagających współdziałania referatów i samodzielnych stanowisk w zakresie opracowywania planów, programów, wniosków itp.
Rozdział V.
ZAKRESY ZADAŃ WÓJTA, ZASTĘPCY WÓJTA, SEKRETARZA GMINY I SKARBNIKA GMINY
§ 18
Do wyłącznej kompetencji Wójta należy w szczególności:
-
kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz kierowanie Urzędem, reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
-
przedkładanie Radzie Gminy projektów uchwał,
-
gospodarowanie mieniem komunalnym,
-
wykonywanie budżetu,
-
ogłaszanie budżetu gminy,
-
zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
-
dokonywanie wydatków budżetowych,
-
zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy,
-
dysponowanie rezerwami budżetu gminy,
-
składanie Radzie Gminy okresowych sprawozdań z realizacji zadań Urzędu oraz informacji o swojej pracy pomiędzy sesjami,
-
podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności (z upoważnienia lub w jego imieniu),
-
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego i kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania w imieniu wójta gminy decyzji administracyjnych oraz postanowień w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej, a także do podpisywania dokumentów finansowych,
-
zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, wojewódzkiej, powiatowej i utrzymywanie kontaktów z terenowymi organami tej administracji;
-
wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej gminy;
-
organizowanie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
-
przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
-
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa i Regulamin oraz uchwały Rady,
-
utrzymywanie kontaktów z mediami.
§ 19
1. Zastępca Wójta podejmuje czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta.
2. Do pozostałych zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:
1) zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu,
2) zapewnianie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu oraz jego pracowników,
3) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
4) podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących zwykłego zarządu mieniem Gminy w obowiązującym trybie;
5) podejmowanie innych decyzji należących do kompetencji Urzędu, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz Urzędu;
6) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w szczególności dotyczącymi podziału zadań,
7) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, o ile Statut Gminy nie stanowi inaczej,
8) nadzór nad bieżącą działalnością placówek oświatowych,
9) organizacja i nadzór nad kontrolą wewnętrzną Urzędu Gminy, współdziałanie w tym zakresie z Wójtem Gminy, Sekretarzem Gminy i Skarbnikiem Gminy,
10) nadzór nad zabezpieczeniem komputerowej bazy danych,
11) przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym od Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
12) ustalanie i zatwierdzanie rocznych planów pracy Urzędu,
3. Zastępca Wójta wykonuje także inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
§ 20
Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu a w szczególności:
-
organizacja pracy Urzędu i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
-
nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw obywateli,
-
prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
-
opracowywanie projektów podziału referatów na stanowiska pracy,
-
opracowywanie zakresów czynności na poszczególne stanowiska pracy,
-
prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr w Urzędzie;
-
przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,
-
nadzór nad przygotowywaniem projektów zarządzeń Wójta,
-
wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,
-
koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami, referendami i spisami,
-
organizowanie współdziałania z sołectwami oraz z jednostkami organizacyjnymi Gminy,
-
organizowanie sprawnej obsługi petentów przez pracowników Urzędu;
-
zapewnienie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego, obwieszczeń oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie Gminy;
-
organizacja prawnej obsługi urzędu;
-
przydział zadań do realizacji przez poszczególne Referaty lub samodzielne stanowiska pracy wynikające z uchwał zebrań wiejskich, sesji Rady Gminy oraz wniosków mieszkańców i rozliczanie z wykonania tych zadań,
-
planowanie kosztów utrzymania Urzędu i przygotowywanie w tym zakresie wniosków do budżetu Gminy;
-
przygotowywanie materiałów pod obrady Rady Gminy, współpraca z Radą i nadzór nad biurem obsługi Rady Gminy;
-
nadzór nad kompletowaniem dokumentacji z prac Rady Gminy;
-
organizacja biblioteki Urzędu, uzupełnianie zbiorów Urzędu w akty normatywne,
-
wydawanie wszelkich wymaganych zaświadczeń i poświadczeń urzędowych,
-
zapewnienie przestrzegania w Urzędzie Gminy tajemnicy państwowej i służbowej,
-
wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta,
-
egzekwowanie dyscypliny pracy od pracowników Urzędu Gminy,
-
nadzór nad zabezpieczeniem i przechowywaniem dokumentów, pieczęci i sprzętu Urzędu Gminy
-
-
współredagowanie oraz bieżąca kontrola i rozliczanie realizacji rocznego planu pracy Urzędu Gminy,
-
utrzymywanie kontaktów z mediami.
§ 21
Do zadań Skarbnika należy:
-
realizacja budżetu Gminy w zakresie finansowo – księgowym,
-
opracowanie projektu budżetu Gminy;
-
przekazywanie pracownikom samorządowym wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem budżetu;
-
kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań finansowych;
-
dokonywanie analizy budżetu Gminy, sporządzanie okresowych sprawozdań o sytuacji finansowej Gminy, zgłaszanie swoich propozycji w tym zakresie Wójtowi i Radzie Gminy, przynajmniej raz na kwartał,
-
kontrola gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych,
-
prowadzenie księgowości i ewidencji majątku Gminy,
-
przeprowadzanie kontroli finansowej komórek organizacyjnych Urzędu,
-
opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu,
-
opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących gospodarki finansowej oraz instrukcji obiegu dokumentów finansowo – księgowych,
-
informowanie Rady Gminy o odmowie złożenia kontrasygnaty,
-
prowadzenie rozliczeń z sołectwami,
-
nadzorowanie rozliczenia podatku VAT,
-
opracowywanie projektów planów i realizacji dochodów w rozbiciu na poszczególne kwartały i miesiące roku budżetowego z wykorzystania funduszy gminnych;
-
współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, Urzędem Wojewódzkim, bankami i innymi instytucjami;
-
kontrola zewnętrzna realizacji zobowiązań podatkowych i finansowych osób fizycznych i prawnych w stosunku do gminy oraz windykacja tych zobowiązań,
-
nadzorowanie i egzekwowanie od pracowników Referatu Księgowo – Podatkowego terminowego przygotowywania sprawozdawczości i bieżącego księgowania dokumentów i operacji finansowo księgowych,
-
wykonywanie innych zadań z zakresu finansowo – księgowego na polecenie lub z upoważnienia Wójta,
-
nadzór nad zabezpieczeniem dokumentów księgowych przed zniszczeniem, zagubieniem oraz nad prawidłowym ich przechowywaniem,
-
nadzór nad zabezpieczeniem i archiwizacją komputerowej księgowej bazy danych oraz dokumentów księgowych.
Rozdział VI.
PODZIAŁ ZADAŃ POMIĘDZY
STANOWISKAMI PRACY
§ 22
1. Do wspólnych zadań realizowanych przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu należy:
-
prowadzenie postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej w granicach upoważnienia udzielonego przez Wójta Gminy, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
-
opracowywanie projektów aktów prawnych Rady Gminy a także zarządzeń Wójta oraz realizacja zadań z nich wynikających;
-
pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady, Wójtowi i jednostkom organizacyjnym Gminy w wykonywaniu ich zadań;
-
współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Gminy,
-
przygotowywanie okresowych analiz, ocen, informacji i sprawozdań w zakresie swojego działania oraz innych materiałów na polecenie Wójta Gminy;
-
współdziałanie z organizacjami społecznymi i gospodarczymi oraz właściwymi organami administracji, przy realizacji zadań określonych w budżecie Gminy;
-
przygotowywanie dla potrzeb Wójta informacji i innych materiałów niezbędnych do udzielenia odpowiedzi i wyjaśnień na zgłoszone przez radnych wnioski i interpelacje;
-
przygotowywanie niezbędnych materiałów dla potrzeb Rady i Wójta dotyczących gminnych jednostek organizacyjnych oraz sprawowanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Gminy;
-
współdziałanie z innymi stanowiskami pracy w sprawach wymagających uzgodnień między nimi;
-
przechowywanie akt;
-
stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt;
-
stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt;
-
usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy;
-
wykonywanie innych zadań przekazanych do realizacji przez Wójta;
-
współdziałanie przy opracowywaniu programów i wniosków na dofinansowanie zadań realizowanych przez gminę.
§23
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego, wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholi należy prowadzenie spraw dotyczących:
-
rejestracja urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób;
-
sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego;
-
sporządzania i wydawania odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń;
-
przechowywania ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych;
-
przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
-
wskazywania kandydata na opiekuna prawnego,
-
wykonywania zadań wynikających z Konkordatu,
-
przedkładania na żądanie sądów powszechnych, stosownych dokumentów z rejestrów stanu cywilnego,
-
prowadzenia innych spraw określonych przepisami ustawy o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
-
sporządzania oświadczeń woli na wypadek śmierci,
-
wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
-
ustalanie czasu pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych,
Urząd Stanu Cywilnego organizacyjnie podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy.
§ 24
Do zadań stanowiska d/s ewidencji ludności, powszechnego poboru, kancelarii tajnej oraz nadzoru nad cmentarzami gminnymi należą sprawy w szczególności dotyczące:
-
prowadzenia spraw ewidencji ludności i wydawania dowodów osobistych,
-
udzielania informacji adresowej organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości,
-
prowadzenia spraw związanych z wyborami do organów przedstawicielskich i przeprowadzaniem referendów, sporządzanie i aktualizacja spisu wyborców;
-
prowadzenia sprawozdawczości statystycznej dotyczącej ruchu ludności;
-
prowadzenia rejestracji i ewidencji przedpoborowych i współudział w prowadzeniu poboru do wojska;
-
załatwiania spraw związanych ze zbiórkami publicznymi i zgromadzeniami oraz sprawowanie nadzoru nad ich przebiegiem,
-
opracowanie i przestrzeganie planu cmentarzy komunalnych na terenie gminy,
-
sprawowanie nadzoru nad cmentarzami komunalnymi i wojennymi,
-
nadzór nad utrzymywaniem czystości oraz sprawności urządzeń cmentarnych,
-
wyznaczanie miejsc na groby na cmentarzach komunalnych oraz egzekwowanie opłat z tego tytułu,
-
wyznaczanie zgodnie z taryfikatorem i egzekwowanie opłat za wjazd na cmentarze komunalne,
-
wyznaczanie zgodnie z taryfikatorem oraz egzekwowanie opłat za wykonanie nagrobków lub grobowców,
-
nadzór i wyegzekwowanie nowych opłat przedłużających istnienie grobów (po upływie każdych 20 lat),
-
opracowywanie regulaminów korzystania z cmentarzy,
-
opracowywanie cenników i opłat za korzystanie z cmentarzy,
-
planowanie rozbudowy cmentarzy komunalnych,
-
nadzór nad należytym utrzymaniem pomników historii
-
organizowanie zimowego utrzymania cmentarzy,
Stanowisko organizacyjnie podlega Sekretarzowi Gminy.
§ 25
Do zadań stanowiska d/s obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ochotniczych straży pożarnych i ochrony informacji niejawnych należą sprawy w szczególności dotyczące:
-
przygotowania ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny,
-
zgłaszanie wniosków w zakresie potrzeb, świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronnego przygotowania terenu i ludności,
-
współdziałania z organami wojskowymi,
-
administracji rezerw osobowych w tym rejestracji, poboru i ewidencji,
-
nakładania na mieszkańców obowiązku wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju, zwalniania ich z tego obowiązku oraz prowadzenia ewidencji wykonywanych świadczeń,
-
prowadzenia spraw związanych z dostarczeniem środków przewozowych na rzecz wojska,
-
organizowania akcji posłańczej,
-
planowania działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
-
przygotowywania formacji obrony cywilnej oraz prowadzenia szkoleń w tym zakresie, także szkoleń ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
-
kierowania oraz koordynowania akcjami ratunkowymi,
-
organizacja oraz kierowanie Gminnym Zespołem Zarządzania Kryzysowego,
-
współdziałania z organami administracji rządowej oraz samorządami szczebla gminnego i powiatowego w zakresie organizacji akcji ratunkowych,
-
zabezpieczanie organizacyjno rzeczowe realizacji zadań Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
-
realizacja zadań z zakresu ochrony p.pożarowej w tym nadzór nad działalnością ochotniczych straży pożarnych.
-
zapewnianie ochrony informacji niejawnych,
-
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
o ochronie tych informacji,
-
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
-
opracowania planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji,
Stanowisko organizacyjnie podlega Wójtowi Gminy.
§ 26
Do zadań kierowcy samochodów ratowniczych należy w szczególności:
-
bieżąca obsługa codzienna przydzielonego samochodu gminnego lub innych pojazdów i sprzętu,
-
wykonywanie drobnych napraw przydzielonego samochodu gminnego lub innych pojazdów i sprzętu,
-
rzetelne prowadzenie i rozliczanie kart drogowych,
-
zakup i bieżące rozliczanie zużycia zakupionego paliwa oraz materiałów eksploatacyjnych, w tym olejów i smarów,
-
utrzymanie pełnej sprawności przydzielonych pojazdów oraz sprzętu zapewniającej bezpieczne wykonywanie przewozów lub innych czynności,
-
przestrzeganie przepisów BHP i p-poż,
-
utrzymywanie czystości w miejscu garażowania pojazdów oraz czystości pojazdów,
-
zabezpieczenie pojazdów i sprzętu przed kradzieżą, włamaniem i samowolnym uruchomieniem przez osoby trzecie,
-
przygotowanie pojazdów i wykonywanie w stacjach obsługi do tego upoważnionych okresowych badań technicznych pojazdów,
-
przewóz osób wykonujących czynności służbowe na terenie gminy i poza jej granice oraz potwierdzanie wykonania tych czynności w kartach drogowych,
-
odpowiedzialność materialna za wyposażenie pojazdów i sprzętu,
-
używanie pojazdów i sprzętu zgodnie z przeznaczeniem,
-
wykonywanie badania zużycia paliwa przez powierzone pojazdy i urządzenia co roku do końca m-ca czerwca,
-
wykonywanie inwentaryzacji paliwa co m-c na koniec m-ca, nie później niż przed rozpoczęciem pracy w m-cu następnym,
-
wykonywanie innych poleceń przełożonych.
Stanowisko organizacyjnie podlega pracownikowi d/s OC, OSP i zarządzania kryzysowego.
§ 27
Do zadaństanowiska d/s obsługi Rady Gminy, współpracy z jednostkami pomocniczymi gminy, rolnictwa i ochrony zdrowianależy w szczególności:
-
obsługa organizacyjna i kancelaryjno – biurowa Przewodniczącego Rady i jego Zastępcy oraz Rady Gminy i Komisji Rady;
-
przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie stanowiskami pracy materiałów dotyczących projektów uchwał Rady i jej komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów;
-
przechowywanie uchwał podejmowanych przez Radę Gminy i jej komisje;
-
przekazywanie - za pośrednictwem Sekretariatu - korespondencji do i od Rady, jej komisji oraz poszczególnych radnych;
-
przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i jej komisji;
-
podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań Rady, jej komisji i Wójta;
-
protokołowanie sesji, posiedzeń, zebrań i spotkań;
-
prowadzenie rejestru uchwał, zarządzeń i innych postanowień Rady i jej komisji;
-
prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych;
-
organizowanie szkoleń radnych i członków komisji Rady nie będących radnymi,
-
przygotowywanie i przeprowadzenie wyborów parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych oraz referendów.
-
prowadzenie spraw związanych z rolnictwem i obsługą rolnictwa, między innymi zwalczanie zaraźliwych chorób zwierzęcych,
-
sporządzanie na wniosek rolników umów dzierżaw gospodarstw rolnych w zamian za rentę lub emeryturę i ich ewidencja;
-
prowadzenie spraw związanych z ochroną zdrowia.
Stanowisko organizacyjnie podlega Sekretarzowi.
§ 28
Do zadań stanowiska Radcy Prawnego należy wykonywanie obsługi prawnej i doradztwo na rzecz Wójta i Urzędu, a także Przewodniczącego Rady Gminy, Rady i jej Komisji, a w szczególności:
-
opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów uchwał i zarządzeń,
-
zastępstwo procesowe Gminy, jej organów i Urzędu przed sądami powszechnymi, NSA oraz innymi organami orzekającymi,
-
opiniowanie pod względem prawnym projektów umów i porozumień,
-
wydawanie opinii prawnych na wniosek poszczególnych stanowisk pracy,
-
współpraca w zakresie prawnym w przygotowywaniu i organizacji przetargów oraz opiniowanie spraw dotyczących zamówień publicznych;
-
informowanie Wójta oraz poszczególne stanowiska pracy o zmianach w obowiązujących przepisach prawnych,
-
wydawanie opinii prawnych na wnioski Komisji stałych Rady oraz uczestnictwo w jej posiedzeniach,
-
opiniowanie pod względem prawnym materiałów na sesje Rady Gminy oraz udział w sesjach,
-
wydawanie opinii prawnych związanych z funkcjonowaniem organów gminy i Urzędu na wniosek Wójta lub Sekretarza
Stanowisko organizacyjnie podlega Wójtowi Gminy.
§ 29
Do zadań stanowiska d/s obsługi kancelaryjnej należy zapewnienie obsługi organizacyjnej Wójtowi, Zastępcy Wójta i Sekretarzowi oraz sprawy kancelaryjno-techniczne a w szczególności:
-
przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz
i wewnątrz Urzędu,
-
prowadzenie ewidencji korespondencji,
-
prowadzenie centralnego rejestru skarg, wniosków, petycji oraz innych pism wpływających do Urzędu,
-
przygotowywanie pomieszczeń i obsługa - w tym protokołowanie - spotkań
i zebrań organizowanych przez Wójta, Zastępcę Wójta i Sekretarza,
-
prenumerata czasopism i dzienników urzędowych,
-
nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,
-
zaopatrywanie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie w tym materiały biurowe i kancelaryjne,
-
prowadzenie magazynu materiałów biurowych i kancelaryjnych,
-
prowadzenie gospodarki drukami i formularzami,
-
przyjmowanie interesantów zgłaszających petycje, skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z Wójtem, Zastępcą Wójta lub Sekretarzem bądź kierowanie ich do właściwych stanowisk pracy oraz innych instytucji załatwiających indywidualne sprawy z zakresu administracji publicznej.
Stanowisko organizacyjnie podlega Sekretarzowi Gminy,
§ 30
Do zadań stanowiska d/s kadr, ewidencji działalności gospodarczej, nadzoru nad praktykantami, osobami skierowanymi do odpracowania wyroków sądowych i stażystami należy w szczególności:
-
prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
-
organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników,
-
przygotowywanie materiałów umożliwiających podejmowanie czynności
z zakresu prawa pracy,
-
przygotowywanie projektów planów urlopów wypoczynkowych,
-
zapewnianie warunków do prowadzenia działalności socjalnej Urzędu jako pracodawcy,
-
przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy,
-
ewidencjonowanie czasu pracy pracowników, sporządzanie i prowadzenie list obecności, ewidencja wyjść poza teren budynku Urzędu, rozliczanie czasu nieobecności w pracy, wyliczanie godzin do odpracowania i egzekwowanie ich odpracowania,
-
przedstawianie przełożonemu analiz miesięcznych czasu pracy i nieobecności w pracy,
-
kompletowanie wniosków emerytalno - rentowych,
-
okresowa analiza stanu bhp,
-
stwierdzanie zagrożeń zawodowych, ocena ryzyka zawodowego,
-
przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń instrukcji dotyczących bhp,
-
rejestrowanie, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy,
-
udział w dochodzeniach powypadkowych,
-
nadzór nad praktykantami i stażystami;
-
nadzór na osobami skierowanym przez sąd do odpracowania wyroków sądowych;
-
wydawanie decyzji o wpisie, zmianach i wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej;
Stanowisko organizacyjnie podlega Sekretarzowi.
§ 31
|